Aconseguir un rendiment escolar adequat depèn, en bona part de la posada en pràctica de totes les aptituds i capacitats mentals de les persones, de tal manera que se produeixi una comprensió i assimilació progressiva de continguts, habilitats, processos i tècniques amb l’objectiu d’usar les més adients davant els problemes de la vida. En diríem, “aplicar la intel·ligència a la vida quotidiana, i als reptes que aquesta ens va plantejant”.

Aquests processos d’aprenentatge són un treball que ha de fer cada persona, cada estudiant, essent imprescindible que ell vulgui fer-ho i que sàpiga aprendre, independentment de la capacitat innata de la persona.

Amb la prova BADYG-M, aconseguim atracar-nos a la valoració objectiva de cada alumne en relació a un conjunt de proves (9 proves) relacionades amb els aspectes bàsics involucrats dins el procés d’aprenentatge, com són:

ANALOGIES VERBALS: factor relacionat amb el raonament i comprensió verbals. Analitza la capacitat d’establir relacions inductives de tipus analògic en una gran varietat de continguts d’informació; així s’han de relacionar aspectes com tot/res, causa/efecte, Semblança, ús necessari, subordinacions, proximitat, oposició…

-SÈRIES NUMÈRIQUES: intenta saber cóm aplica el raonament serial numèric o l’aptitud per a determinar regularitats lògiques en una seqüència de nombres.  Se necessita, per tant, una bona base de càlcul mental i en alguns casos s’ha de tenir coneixements necessaris per deduir la sèrie.  S’usen operacions variades, com sumar, restar, multiplicar i dividir.

-MATRIUS LÒGIQUES:  es refereix al tipus de raonament menys automatitzat, menys treballat culturalment, que es medeix amb continguts figuratius, amb sèries o matrius de figures. S’utilitza una matriu de 2×4 en la que es poden establir relacions entre les figures tant en sentit horitzontal com vertical relatives a tamany, forma, color, posició relativa, trama, nombre o quantitat.

-COMPLETAR ORACIONS:  analitza la capacitat de bon ús de vocabulari així com recordar experiències i coneixements previs. S’ordenen per dificultat i cada proposició reflexa una situació pràctica de l’entorn o més generals que poden englobar més d’un ambient.

PROBLEMES NUMÈRICS: estudia també  la capacitat del raonament numèric a més de l’aplicació d’operacions numèriques en problemes numèrics/verbals.  Inclou una valoració de la rapidesa en l’execució.  És una prova que necessita d’una bona motivació envers l’activitat.  Depèn també dels coneixements previs, que en general han estat treballats a l’escola des de molts de cursos enrere.

-ENCAIXAR FIGURES: avalua el subfactor espacial estàtic amb figures bidimensionals.  S’han de realitzar vàries operacions mentals durant l’exercici: girs de figures, comparació de dimensions, direcció i posició de les línies que emmarquen una superfície, diferenciació d’intensitats de trama a les figures. Possibilita conèixer la capacitat més abstracta de la intel·ligència.

-MEMÒRIA DE RELAT ORAL: La memòria se considera un factor primari de la intel·ligència i que correlaciona molt bé amb el rendiment escolar.  S’hi afegeix la possibilitat de midar també la comprensió oral.  Primer escolten un relat i després contesten a preguntes sobre el que han escoltat.

-MEMÒRIA VISUAL ORTOGRÀFICA: Computa la retenció de memòria a llarg plaç amb paraules que es pronuncien igual però que s’escriuen de diferent forma. Implica una bon entrenament en la visualització de paraules. Relacionat amb l’hàbit lector.

-DISCRIMINACIÓ DE DIFERÈNCIES: prova ràpida d’atenció i discriminació visual.  Ordenada en ordre de dificultat, intenta mesurar la percepció i la rapidesa en la comparació de petits detalls en figures similars.

-INTEL·LIGÈNCIA GENERAL: la puntuació aquí resulta de la suma global de les sis primeres proves i se considera una de les millors estimacions d’intel·ligència general actualment.

-RAONAMENT LÒGIC: la puntuació aquí resulta de la suma global de les tres primers proves i se considera molt important per entendre que és més important valorar les operacions mentals que diferenciar només els continguts en les operacions implicades. Cal destacar que és una puntuació madurativa, evoluciona i canvia amb l’edat.

És una prova grupal, tipus screening i que s’ha de contextualitzar amb l’observació del treball a classe i a casa. Resulta molt interessant de cara a l’orientació vocacional i la presa de decisions acadèmiques-formatives.

 

 

 

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Información sobre cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies