Pla
Escola de Famílies
- Introducció i justificació
És per tots conegut que família i escola han d’estar unides. De fet, així ho dicta la llei. Ambdues són els dos primers agents de socialització dels fillets i per tant, on adquireixen tot el seu aprenentatge.
La família i l’escola, amb el pas del temps han anat sofrint una sèrie de modificacions, tant en la seva estructura com en les seves funcions.
Des dels centres La Salle es fa necessari analitzar la relació Família-Escola, posant esment a les realitats en les quals estan immersos, i intentant donar resposta a les demandes que cadascun d’ells pugui presentar.
La participació de la família en l’educació és essencial pel desenvolupament integral del nostre alumnat ja que, tot i que és cert que l’escola és el primer entorn social on es desenvolupen sense la presència física de la família (la gran majoria del temps), no hem d’oblidar que són les famílies els primers mestres que eduquen els seus fills/es en temes de valors i principis.
Per altra banda, tots dos agents repercuteixen directament en la capacitat autònoma i de responsabilitat dels nens i, perquè aquestes es produeixin, es fa necessari que família i escola treballin conjunta i cooperativament.
La Salle Maó és un col·legi que aposta per ser un espai de relacions, obert, flexible i fraternal, adaptable a la comunitat educativa que viu a dins seu, inscrit en un entorn que valora i reconeix el paper de tots els agents educatius i potencia la trobada com una font d’enriquiment i aprenentatge en si mateix.
IDEA FORÇA: “És una evidència establerta que, quan les escoles treballen conjuntament amb les famílies per recolzar l’aprenentatge dels alumnes, aquests solen tenir èxit”.
Llavors necessitem un model de comunicació bidireccional impregnat de respecte, confiança, positivitat, de facilitar el diàleg i el punt de trobada però, també, d’afrontar situacions conflictives o decisions difícils. Açò es pot fer a partir d’un clima dinàmic i interactiu on poguem estimular actituds obertes que generin cultura de participació amb tolerància a l’error.
Segons l’objectiu 4.4 de l’àmbit 4 del “Nostre Estil Educatiu” les II assemblees MEL (II AMEL) del Districte i Sector s’ha de treballar de “Potenciar la relació família – escola creant respostes creatives (Objectiu prioritari pel CdMEL del Districte).
Llavors, necessitem un pla adequat que reculli diferents oportunitats d’involucrar les famílies amb un paper actiu i participatiu a dins del projecte educatiu La Salle.
L’escola de famílies té per objectiu principal proporcionar a les famílies informació, orientació, formació i assessorament per aconseguir un major desenvolupament de les potencialitats dels seus fills/es.
A partir d’aquesta justificació es defineix el pla.
- Objetius
El nostre pla d’escola-família es fonamenta en el propi del sector que parteix de documents institucionals a nivell de districte i sector.
La finalitat institucional que dóna sentit a l’elaboració i la implantació de l’Escola de Famílies és possibilitar l’èxit dels alumnes, implicar les famílies en la tasca evangelitzadora–pastoral de les nostres obres, garantint la formació necessària, la cura de les persones implicades, i proporcionant els recursos necessaris per a aquesta.
Així, el pla recull les accions per donar a conèixer els programes i projectes que s’implanten en el centre, aspectes per millorar la relació i comprensió del fill/a com a membre d’una societat en canvi continu i que donin resposta a les necessitats del moment sense oblidar-nos de la tasca pastoral.
Resumint, els objectius a gran escala del pla són:
- promoure informació i formació
- Promoure activitats i contextos per aprofundir
- Fomentar i afavorir vincles i punts de trobada
Que es concreten en els següents:
Objectiu 1: Proposar moments de trobada i reflexió d’aspectes quotidians en relació al funcionament del grup familiar.
Objectiu 2: Oferir coneixements a les famílies d’aspectes evolutius dels seus fills en funció de les edats que presenten.
Objectiu 3: Dotar a pares i mares de recursos, coneixements i estratègies d’utilitat en pro del desenvolupament integral del seus fills.
Objectiu 4: Propiciar i elevar la participació activa de les famílies en el procés d’aprenentatge dels seus fills, així com en la dinàmica i funcionament del centre educatiu fomentant el sentit de pertinença lasaliana.
- Línees operatives
L’escola disposa d’un pla escola de famílies i un pla anual d’acció.
A la web de la nostra escola es dóna accés a l’escola de famílies:
- del sector on hi haurà el pla escola famílies del sector i l’enllaç a la seva web amb articles web i webinars
- de La Salle Maó on hi haurà el nostre pla escola de famílies (només punts 1 i 2 del present pla) i el pla anual d’acció.
En quant a les línies d’acció FORMATIVES:
Per tal de poder donar resposta a les necessitats de les famílies, el centre planifica i coordina actuacions a nivell de:
- Escola de Famílies presencial: sessions formatives d’un tema determinat i tallers
- Escola de Famílies on-line sector: articles web i webinars. Aquests giren al voltant dels següents blocs de contingut: autoconeixement, emocions, habilitats socials, hàbits saludables, La Salle i noves tecnologies.
Les temàtiques a desenvolupar proposades al document “Ser AFA en un centre La Salle” són les següents:
- Identitat Lasal·liana:
- Carisma i espiritualitat lasal·liana
- Principals documents: Caràcter Propi i Projecte de Missió
- Pedagogia lasal·liana
- Pastoral
- Atenció als més necessitats
- Institució La Salle
- Funció de les AFAS a la Missió Educativa Lasal·liana
- Política Educativa:
- Formació sobre les principals lleis educatives i la seva implicació als centres concertats
- Formacions concretes segons circumstàncies:
- Mediació i resolució de conflictes
- Gestió per processos
- TIC’s
Altres possibilitats a valorar també a inici de curs serien les següents: lectura i escriptura, la mirada matemàtica, límits, acompanyament emocional, cultura de la infància, materials, literatura infantil, decàleg missatgeria escolar, noves tecnologies, el dol, alimentació saludable, pràctica esportiva, el joc com a eina d’aprenentatge, el poder educatiu dels contes…
A més, es fa difusió de les xerrades de diferents entitats de l’entorn com són els Ajuntaments, Associacions, UIB… a través del tutor, mail o Sallenet.
Aquest apartat es concreta en l’annex III Programa d’acció anual.
- Pautes generals de l’escola de famílies
L’escola de famílies pretén donar suport a la tasca educativa dels pares i mares des d’una vessant informativa i formativa entenent que des de l’intercanvi, tots ens veurem beneficiats.
Es tracta de crear espais i moments de trobada i acompanyament que generin un vincle més fort entre l’escola i la família.
Per tal que les famílies es puguin sentir més vinculades i implicades en la seva tasca educativa, es planifiquen una sèrie d’actuacions pensades per promoure la coresponsabilitat, la implicació i la participació
de les famílies en els diferents espais educatius.
Aquestes actuacions estaran prèviament planificades pel centre i d’altres, en funció de la necessitat i les possibilitat s’oferiran oïdes les demandes i les necessitats plantejades per les famílies coordinades a través del/a President/a de l’AFA. A inici de curs es planificaran conjuntament 3 sessions formatives, una per trimestre.
- Seguiment i avaluació del pla
El grau de consecució dels objectius marcats en aquest pla ajuda a millorar la relació família-escola i a potenciar la identitat lasaliana en el centre. El pla ha de ser útil per determinar en quina mesura s’han aconseguit els objectius previstos, la influència del pla al centre i en la millora de la col·laboració entre col·legi i famílies i, de quina manera repercuteix als alumnes.
L’avaluació tindrà dos nivells de concreció:
- Per una banda, en quant als objectius d’aquest Pla Escola de Famílies com a programa a llarg termini.
- Per una altra banda, referida als continguts i les activitats del Programa d’Acció Anual d’Escola de Famílies concretats cada inici de curs escolar tenint en compte les propostes del curs anterior.
Per realitzar l’avaluació es tindran en compte els criteris següents:
- Compliment de les accions planificades
- Alineació del formador amb els objectius de cada acció
- Recursos propis de les accions formatives
- Grau de satisfacció de les famílies amb el pla i amb l’acció formativa a què han assistit
- Grau de coneixement del Pla on line del sector
- Grau de satisfacció amb el Pla del sector
- Grau de satisfacció amb la comunicació del Pla i del Programa Anual
El procediment d’avaluació:
- El departament d’orientació a fi de curs fa i enregistra l’avaluació.
- Cada sessió formativa finalitza amb una avaluació/valoració per part dels assistents.
- A les enquestes anuals es sol·licita informació sobre el pla de centre, el programa anual i la comunicació dels mateixos.
- Els resultats de l’avaluació i les propostes de millora quedaran recollides en la memòria anual i en IRD.
- Comunicació i difusió del Pla
La comunicació del Pla es farà atenent diferents moments del curs escolar i el calendari d’accions planificades al Pla Anual. A la web estarà ubicat l’enllaç directe a l’Escola de Famílies, tant del sector com de la nostra escola.
El programa general d’acció anual de La Salle Maó es difondrà a les famílies mitjançant comunicat sallenet i, en cas d’incorporar un contingut a la web, se’n donarà difusió mitjançant les xarxes socials. D’altra banda, a l’equip docent es comunicarà en un claustre.
Amb antelació a cada acció planificada, s’enviarà informació a través de comunicat Sallenet i es col·locarà cartelleria al mateix centre.